Taping

 

Taping je funkčné spevnenie pohybového ústrojenstva pomocou lepiacej pásky.

Je to určitá forma obmedzenej rýchlej pomoci. Pokiaľ nastala nejaká porucha a aj minimálne poškodenie, odporúča sa spevnenie (fixácia) partie tejpovacou páskou pri každej väčšej fyzickej záťaži.
Taping je technika, ktorú keď používate správne, môže predísť zraneniam počas tréningu alebo počas naozaj náročného lezenia. Ak ste taping ešte neskúšali a máte nejaké zranenie, môžete to použiť na vyliečenie vášho zranenia.

Ak cítite, že zranenie nie je až tak závažne, môžete skúsiť tejpovať na zníženie rizika zhoršenia zranenia. Tejping je technika, ktorá keď sa používa správne, pomôže prechádzať zraneniam počas tréningu.  Pásku môžete použiť ako pomoc pri zotavovaní zranenej šľachy.

Tejpovanie je vhodné použiť:

  • pri zdravých kĺboch a šľachách pri náročnom a namáhavom výkone, pri nácviku nezvyklých prvkov, cvikov
  • už skôr poranených kĺboch, ktoré majú voľnejšie väzy, alebo sa poranenie zahojilo jazvami, ktoré sú krehkejšie a zraniteľnejšie než zdravé tkanivo
  • po doliečených poraneniach kĺbov a šliach pri ich prvom zvažovaní
  • pri vlastnom liečení znehybňuje poranenú časť tela, urýchľuje ústup zápalovej reakcie, umožňuje včasnú rehabilitáciu a tak bráni úbytku svalov a tkaniva šliach v dôsledku nečinnosti, pri ktorej dochádza pri absolútnom znehybnení dlahou

 Nevýhody a obmedzenia :

tlak pásky môže znižovať prekrvenie, vzbudzuje falošný pocit bezpečia, že možno prsty preväzovať bez obmedzenia

  • obmedzenie pohybu môže viesť k návyku nesprávnych pohybových stereotypov
  • je nevhodné u častých či opakujúcich sa úrazov, pretože nenahradí pevnosť zdravého tkaniva a použitie v rekonvalescencii s cieľom umožniť plnú pretekársku záťaž pred anatomickým a funkčným zahojením je nevhodné.

 Kontraindikácie – nikdy nedávajte pásku :

  • na zapálené rany (len ak sú zakryté obväzom)
  • ak je pokožka alergická na lepidlo
  • na miesta so zníženou citlivosťou
  • na miesta, kde je možné alebo zrejmé poškodenie cirkulácie

Predtým než začnete
Aby tepovanie vydržalo po potrebnú dobu, mal by byť splnený „dokonalý“ kontakt medzi páskou a kožou. Pokožka by mala byť čistá, suchá, a pokiaľ nie ste masochisti, tak aj oholená. Časti pokožky s rankami, by mali byť prekryté gázou.

Autor : Jozef Urban